Wypadek Serwis BHP / OSH

  • Skocz do głównej treści strony
  • Skocz do menu nawigacyjnego i logowania

Nawigacja i wyszukiwanie

Nawigacja

  • Strona główna
  • Forum

Szukaj

  • Polski (PL)
  • English (United Kingdom)
  • Russian (Russia)
Jesteś tutaj: Start
  • Strona główna
  • Forum BHP
  • Czasopisma
  • Książki
  • Ryzyko zawodowe
  • Czynniki środowiska pracy
  • Narzędzia

Strona główna

Aktualności Ochrony Środowiska 2021/186

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Aktualności Ochrony Środowiska
Odsłony: 21

  • Temat numeru: Raport do KOBIZE – czy trzeba złożyć sprawozdanie za ubiegłe lata
    Obowiązek sporządzenia i wprowadzenia raportu do Krajowej bazy wygasa z upływem 5 lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym powstał ten obowiązek. Wynika to z art. 7 ust. 2c ustawy z 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1077).
  • Czy Baza danych odpadowych połączyła się z JPK VAT
    Na stronie RCL (Rządowego Centrum Legislacyjnego) pojawił się pod koniec ubiegłego roku projekt zmiany ustawy o odpadach, zgodnie z którym miał zostać wprowadzony obowiązek umieszczania danych z dokumentów księgowych (faktur oraz rachunków) w systemie BDO. Przepisy te miały wejść w życie 1 stycznia 2021 r. Czy faktycznie obowiązują?
  • Magazynowanie odpadów medycznych – czy konieczny dostęp do bieżącej wody
    Czy przy pomieszczeniu magazynującym odpady o kodach np. 18 01 02 i 18 01 03 musi być dostęp do prysznica bezpieczeństwa z bieżącą zimną i ciepłą?
  • Opłata za BDO – jakie konsekwencje na jej nieuiszczenie
    Część przedsiębiorców wpisanych do Bazy danych muszą uiszczać opłatę roczną z tytułu tego wpisu. Ile dokładnie to kosztuje, do kiedy trzeba zrobić przelew i co może się stać, jeśli przeoczyłeś ten termin?

    Czytaj więcej: Aktualności Ochrony Środowiska 2021/186

BHP w Firmie 2021/236 (04)

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: BHP w firmie
Odsłony: 32

  • Temat numeru: Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy w okresie epidemii COVID-19
    Okres epidemii w kontekście działań kontrolnych kojarzony jest w głównej mierze z działaniami Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Jednak bardzo znaczącą rolę odgrywają w tym szczególnym czasie czynności kontrolne i nadzorcze realizowane przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy. Kontrole inspektorów PIP w okresie epidemii odbywają się na podstawie przepisów ustawy o PIP, jak również na podstawie przepisów prawo przedsiębiorców, które dają możliwość przeprowadzania kontroli zdalnych oraz hybrydowych – co jest zupełną nowością w praktyce kontrolnej inspektorów pracy. W przypadku kontroli z zakresu bhp będą się one odbywały w przeważającej części w zakładach pracy – jednak w znacznie zmodyfikowanych zasadach sanitarnych.
  • Uwaga! Nowe stopy procentowe składek na ubezpieczenie wypadkowe już od kwietnia
    Od kwietnia 2021 r. będą obowiązywały nowe stopy procentowe składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych dla 24 grup działalności. Rok składkowy rozpoczyna się 1 kwietnia 2021 r. Ile wyniosą nowe stopy procentowe?
  • Czy ważne są zdalne szkolenia bhp z początków epidemii – poznaj stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy
    W pierwszej połowie kwietnia 2020 r. nie było przepisów regulujących kwestię przeprowadzania zdalnych okresowych szkoleń bhp oraz odroczenia obowiązku przeprowadzania egzaminu w tym zakresie. Co w takim razie z ważnością przeprowadzonych w tym okresie szkoleń okresowych bhp w sposób zdalny? W tej kwestii wypowiedziała się Państwowa Inspekcja Pracy. Sprawdź, przez jaki okres zachowują ważność szkolenia bhp w związku z przepisami tarczy antykryzysowej.
  • COVID-19 jako choroba zawodowa – co to oznacza
    Obowiązkiem pracodawcy jest m.in. zapobieganie zachorowaniom wśród pracowników. W ramach działań profilaktycznych firma może np. zorganizować badania przesiewowe lub punkt szczepień w swojej siedzibie. A co dla pracodawców oznacza fakt, że COVID-19 jako choroba zakaźna może być chorobą zawodową?

    Czytaj więcej: BHP w Firmie 2021/236 (04)

Wiadomości PKN - Normalizacja 2021/03

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Wiadomości PKN - Normalizacja
Odsłony: 22

  • Od Redakcji (3)
  • Aktualności
    • Opieka zdrowotna wysokiej jakości (4)
    • Pandemia przyspiesza rozwój technologii medycznej i zwiększa liczbę cyberataków (8)
    • Cyberbezpieczeństwo w fotelu kierowcy (12)
  • Z prac normalizacyjnych
    • Specyfikacja Techniczna CEN/TS 17288 (18)
    • Zarządzanie jakością oraz zapewnienie bezpieczeństwa laboratoriów (20)
  • Organy Techniczne – luty (22)

Wiadomości PKN - Normalizacja - cały wykaz

Służby Utrzymania Ruchu (SUR) 2021/02 (03-04)

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Służby Utrzymania Ruchu
Odsłony: 69

  • Diagnostyka
    • Właściwie przeprowadzona diagnostyka jako gwarancja bezpieczeństwa procesów produkcyjnych (4)
    • Możliwości wykrywania usterek za pomocą badań diagnostycznych (8)
    • Metody diagnozowania maszyn a zarządzanie informacją diagnostyczną (12)
    • Monitoring i diagnostyka maszyn krytycznych, czyli jak zapobiegać awariom głównych podzespołów? (16)
  • Raport
    • Od maszyny parowej do maszyny inteligentnej, czyli przemysł 4.0 (18)
  • Koncepcja
    • Holistyczne podejście do sprężonego powietrza (22)
    • Jak systemy informatyczne wspomagają zarządzanie majątkiem organizacji w czasie kryzysu? (24)
  • Prewencja
    • „Czarny humor w UR”. Odcinek 17 – Pseudoprojekty SA. Część 2 – O&G (26)

      Czytaj więcej: Służby Utrzymania Ruchu (SUR) 2021/02 (03-04)

Serwis Prawno-Pracowniczy 2021/07

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Serwis Prawno-Pracowniczy
Odsłony: 79

  • Temat miesiąca
    • Tarcza branżowa 8.0 – rodzaje wsparcia dla przedsiębiorców i zleceniobiorców (12)
      Od 28 lutego 2021 r. przedsiębiorcy mogą korzystać z tzw. tarczy 8.0, która w praktyce jest wydłużeniem i poszerzeniem wsparcia oferowanego w ramach tarczy branżowej 7.0. pomoc z niej wynikająca jest skierowana do poszkodowanych przez epidemię COVID-19 podmiotów działających w określonych branżach.
  • Prawo pracy
    • Rozliczanie czasu pracy podczas pracy zdalnej (15)
      Praca zdalna nie zwalnia pracodawcy z obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy i rekompensowania pracy w godzinach nadliczbowych. Do rozliczania czasu pracy w pracy zdalnej, w tym nadgodzin, stosuje się ogólne przepisy Kodeksu pracy. W przypadku pracowników wykonujących stale pracę poza zakładem pracy można wprowadzić ryczałt, którego wysokość powinna odpowiadać przewidywanemu wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych.

      Czytaj więcej: Serwis Prawno-Pracowniczy 2021/07

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 2021/04

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń
Odsłony: 85

  • Temat numeru
    • Nowe wysokości składki wypadkowej od 1 kwietnia 2021 r.
  • O tym musisz wiedzieć
    • Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku COVID-19 mogą ubiegać się o kolejne wsparcie rządowe (5)
    • Od 1 marca 2021 r. obowiązują nowe kwoty wolne od potrąceń z zasiłków finansowanych z FUS (8)
    • Brexit – skutki w zakresie ubezpieczeń społecznych i rozliczeń podatkowych pracowników (10)
    • Zmiany w emeryturach – waloryzacja i dodatkowe świadczenia pieniężne (17)
  • Urząd Ochrony Danych Osobowych wyjaśnia
    • Jak zgodnie z RODO przekazywać informacje o składkach członkowskich na rzecz samorządu zawodowego (20)

      Czytaj więcej: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 2021/04

Monitor Prawniczy 2021/07

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Monitor Prawniczy
Odsłony: 90

  • Aktualności
    • Odszkodowanie za niesłuszne aresztowanie poza granicami kraju
    • Postanowienie o zabezpieczeniu wydane na podstawie KPC jako podstawa umieszczenia w ośrodku specjalnym
    • Ustanowienie drogi koniecznej a zgoda wojewódzkiego konserwatora zabytków
    • Zażalenie na nakazanie zapłaty sumy pieniężnej z tytułu utrudniania kontaktu dziecka z rodzicem
    • Wykazanie wysokości szkody jako warunek ubiegania się o odszkodowanie
    • Wykorzystanie danych osobowych w postępowaniu karnym
    • Nielegalny pobyt uchodźcy
    • Utrata kompetencji krajowego organu antymonopolowego

      Czytaj więcej: Monitor Prawniczy 2021/07

Problemy Jakości 2021/03

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Problemy Jakości
Odsłony: 95

  • VARIA
    Wiele organizacji stosuje różnego rodzaju normy dotyczące zarządzania, aby dzięki temu lepiej spełniać wymagania klientów, ograniczać niechcianą zmienność w prowadzonej działalności, zdobywać nowe rynki zbytu i w ten sposób poprawiać osiągane wyniki. Dokumentami tego typu są normy ISO serii 55000 dotyczące zarządzania aktywami. Zestaw ten składa się z trzech standardów, tj. (1) ISO 55000 – przedstawiający informacje ogólne, zasady oraz terminologię, (2) ISO 55001 – zawierający wymagania dla systemu zarządzania aktywami oraz (3) ISO 55002 – prezentujący wytyczne pomagające we właściwy sposób wdrożyć ten system.
  • Relacja mistrz – uczeń – w jaki sposób kształtować doskonałość akademicką, na przykładzie postaci prof. dr. hab. inż. Romualda Kolmana
    W niniejszym artykule skoncentrowano się na zagadnieniu fundamentalnym w kontekście edukacji i rozwoju badań naukowych – relacji mistrz – uczeń. W nawiązaniu do wielowiekowej tradycji instytucji akademickich przedstawiono istotę i znaczenie tych relacji, wskazując pożądane cechy mistrza jako osoby kształtującej oczekiwane ze względów społecznych postawy swoich podopiecznych. Jako przykład postaci mistrza w obszarze nauk o jakości zaprezentowano sylwetkę śp. Profesora Romualda Kolmana oraz wspomnienia niektórych z jego wychowanków. W nawiązaniu do obecnej sytuacji w systemie szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce autorzy pragną w ten sposób zwrócić uwagę na – ich zdaniem – zdecydowanie niewystarczające, a wręcz pomijane w różnego rodzaju regulacjach, wsparcie tej sfery aktywności akademickiej.
  • Spojrzenie na zarządzanie jakością i jej rozwój
    W opracowaniu przedstawiono pokrótce przemyślenia Autora pracy w odniesieniu do aktualnego stanu i rozwoju dyscypliny naukowej, jaką jest kwalitologia, a zwłaszcza kwalitologia stosowana – inżynieria jakości, w aspekcie zarządzania jakością. Zdefiniowano omawiane pojęcia, a także wskazano na ich usytuowanie w strukturze nauki. Wytyczono możliwe kierunki rozwoju tej interesującej dyscypliny naukowej.
  • Znaczenie relacji ‘jakość a innowacje’, w tym zwłaszcza – innowacje środowiskowo zorientowane
    W obecnym podejściu do jakości produktów różne jej aspekty stają się istotne. Tak jest z aspektem środowiskowym, który w przypadku wielu produktów należy nawet do najistotniejszych. W niniejszym tekście przedstawia się ważniejsze uwarunkowania tego faktu. Zwraca się uwagę, iż choć jakość produktów, rozumiana praktycznie – jako stopień spełniania wymagań klienta, adresowana jest przede wszystkim do bezpośrednich klientów, ma jednak pośrednich (odległych) klientów, to jest interesariuszy spoza kręgu bezpośredniej relacji: producent produktu – klient użytkownik. Racje pośrednich klientów, to jest ogólnie mówiąc, instytucji stojących na straży racjonalnego korzystania z zasobów środowiskowych, są równie ważne i muszą być brane pod uwagę. Omawiana jest także rola sztucznej inteligencji dla relacji między jakością a innowacjami. W finalnej części tekstu przedstawia się propozycję sposobu uwzględnienia aspektu środowiskowego na etapie projektowania, czyli tam, gdzie kształtowana jest jakość produktu i gdzie decyduje się o poziomie oddziaływania tego produktu na środowisko w całym jego cyklu życia.

    Czytaj więcej: Problemy Jakości 2021/03

Aktualności BHP - Substancje niebezpieczne 2021/61

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Aktualności BHP
Odsłony: 104

  • Formalina techniczna 37% a konsekwencje przekroczenia NDS (1)
    W pierwszej kolejności należy wyeliminować substancje rakotwórcze lub mutagenne. Trzeba beż ustalić, jaki jest NDS i kiedy przeprowadzić następny pomiar. Formalina należy do substancji rakotwórczych. Nie mogą zatem pracować kobiety w ciąży oraz karmiące i młodociani.
  • Produkcja mebli metalowych – przechowywanie substancji chemicznych (2)
    na stanowisku pracy nie wolno przechowywać surowców, gotowych wyrobów, materiałów pomocniczych i odpadów w ilościach większych od wynikających z potrzeb technologicznych, umożliwiających utrzymanie ciągłości pracy (produkcji) na danej zmianie roboczej.

    Czytaj więcej: Aktualności BHP - Substancje niebezpieczne 2021/61

Aktualności BHP 2021/175 (04)

  • Drukuj
  • E-mail
Szczegóły
Kategoria: Aktualności BHP
Odsłony: 124

  •  Nowości
    • Adres do doręczeń elektronicznych – nowy obowiązek pracodawcy (3)
      Już w 2021 roku zarówno przedsiębiorcy (od października), jak i pracodawcy publiczni (od lipca) muszą posiadać adres do doręczeń elektronicznych. Obowiązek w tym zakresie wprowadzają – uchwalone jeszcze w listopadzie 2020 roku – przepisy o doręczeniach elektronicznych. Sprawdź, co nowe rozwiązania oznaczają dla pracodawców. Kto będzie zobowiązany do posiadania elektronicznego adresu do doręczeń?
    • Nowe wyższe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy (4)
      Od 1 kwietnia 2021 r. obowiązują nowe wyższe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Można liczyć na 49 zł więcej za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu niż dotychczas.
    • Kolejne sygnał o pracy zdalnej w Kodeksie pracy (5)
      Przepisy regulujące pracę zdalną mają zacząć obowiązywać jeszcze w I kwartale 2021 roku – zapowiedziało Ministerstwo Rozwoju, Technologii i Pracy. Chociaż szczegółowe rozwiązania dopasowane do potrzeb i specyfiki danej branży mają być uzgadniane pomiędzy pracodawcami i pracownikami, to kluczowa pozostaje kwestia uregulowania zasad bezpieczeństwa i higieny prac oraz kosztów wykonywania pracy zdalnej.
    • Państwowa Inspekcja Pracy potwierdza ważność szkoleń zdalnych z kwietnia 2020 roku (6)
      Inspekcja pracy zajęła stanowisko w sprawie szkoleń okresowych bhp wykonanych w początkowym okresie stanu epidemii. Przez jaki okres zachowują ważność szkolenia bhp w związku z przepisami tarczy antykryzysowej?
  • COVID-19 a BHP
    • Zespół pocovidowy – nowy problem dla pracownika i lekarza medycyny pracy (7)
      Wszystko wskazuje na to, że zespół pocovidowy przebiegający pod różnymi postaciami będzie niebawem wyodrębniony jako nowa jednostka chorobowa. Będzie trzeba nauczyć się postępowania klinicznego w takich przypadkach. Dla medycyny pracy może to być spore wyzwanie. Czy już niebawem lekarz medycyny pracy będzie podejmował decyzje o tym, czy pracownik po przechorowaniu COVID-19 może kontynuować pracę na dotychczas zajmowanym stanowisku?

      Czytaj więcej: Aktualności BHP 2021/175 (04)

Strona 1 z 6

  • start
  • Poprzedni artykuł
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Następny artykuł
  • koniec