• Filozofia, nauka, jakość za granicą
    • Zarządzanie wiedzą w realizacji projektów badawczych (2)
      Warunkiem otrzymania dofinansowania na projekty badawcze jest zapewnienie przez wnioskodawcę wykonalności projektu pod względem organizacyjnym. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom zaproponowano tworzenie interdyscyplinarnego zespo9łu wdrożeniowego nazwanego centrum wiedzy. zasugerowano, że liderem zespołu powinien być pełnomocnik ds. jakości. W artykule podano zasady tworzenia centrum wiedzy i nadzorowania projektu badawczego.
    • Dojrzałość organizacyjna i jej wpływ na doskonalenie zarządzania przedsiębiorstwem (8)
      W artykule wskazano na rosnące znaczenie dojrzałości organizacji. Przedstawiono istotę i rodzaje dojrzałości organizacyjnej wskazując na dojrzałość jakościową, procesową, projektową, w zakresie wiedzy, technologii i obsługi klienta. Wskazano, że dojrzałość to pojęcie fundamentalne w teorii rozwoju i obszarach szukających inspiracji. Złożoność kategorii dojrzałości zwraca uwagę na wielopoziomowość tego pojęcia. Fundamentem dojrzałości organizacji jest dojrzałość ludzi tworzących organizacje. Przedstawiono wyniki badań własnych odnoszących się do doskonalenia zarządzania organizacją z wykorzystaniem nowoczesnych metod zarządzania, w tym: zarządzania procesami, jakością, talentami, doświadczeniem oraz zmianą. Pokazano, że stosowanie nowoczesnych metod zarządzania stanowi przejaw rosnącej dojrzałości organizacyjnej.
    • Zarządzanie środowiskowe (13)
      Praca opisuje podstawy prawne i normatywne, na których opierają się systemy zarządzania środowiskowego. Opracowanie zawiera opis wymagań normy ISO 14001 oraz rozporządzenia EMAS, które stanowią wytyczne do wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego. Autorzy przedstawiają korzyści z wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego oraz z jego oceny przez niezależną stronę trzecią.
    • Wykorzystanie oceny wskaźnikowej do analizy jakości produkcji węgla surowego (19)
      Systemy zarządzania jakością - podstawy problematyki; Proces produkcji węgla surowego; Wskaźniki jakości produkcji węgla surowego w latach 2006-2010
    • Działy jakości w hutach dawniej i dziś (24)
      Celem pracy było prześledzenie rozwoju komórek do spraw jakości w przedsiębiorstwach hutniczych. Praca powstała na podstawie przeglądu historii rozwoju hut w Polsce. Sięgnięcie do historii, jak i obserwacja zmiany zachodzących po 1989 roku w przemyśle hutniczym umożliwiły prześledzenie ewolucji funkcjonowania działów jakości w hutach. Zakresem analizy objęto okres od pojawienia się pierwszych działów kontroli jakości w hutach (lata 60.) do czasów nam współczesnych, wyodrębniając w nim poszczególne etapy ewolucji.
  • Felieton
    • Ocean możliwości (29)
  • Z prasy zagranicznej
    • Gotowość chińskich konsumentów do płacenia wyższej ceny za żywność wyprodukowaną w firmach posiadających certyfikat HACCP (30)
    • Co nowego w Klubie Polskie Forum ISO 9000 (31)
  • Jakość w praktyce
    • Analiza niezgodności w wybranych przedsiębiorstwach (33)
      Jakość produktu finalnego kształtowana jest w przedsiębiorstwie od momentu jego projektowania, poprzez przygotowanie i realizację procesów wytwórczych do wykonania produktu gotowego. W celu dostarczania "dobrych jakościowo" produktów do klienta, organizacja powinna dbać o ich jakość w całym cyklu produkcyjnym. W tym celu dokonuje pomiaru i oceny jakości produktu i/lub procesu realizacji. Celem przeprowadzonych badań była analiza procesu ujawniania niezgodności i postępowania z nimi w organizacjach, które posiadały w przeszłości certyfikowany SZJ zgodny z wymaganiami normy ISO 9001 i zrezygnowały z jego certyfikacji. W wyniku przeprowadzonych badań można stwierdzić, że w analizowanych przedsiębiorstwach pomimo braku przedłużonej ważności certyfikatu nadal stosowane są pewne elementy systemu zarządzania jakością, zwłaszcza te, które mają wpływ na ich konkurencyjność, postrzegania przez klientów i jakość produktu końcowego.
  • Varia
    • Polski Dzień Jakości (40)